Tuesday, May 8, 2007

hoe brommer opvoeren?

1: je kan beginnen met je originele cilinder te tunen, Dit doe je door de spoelpoorten uit te frezen zo kan er meer benzine er in en er uit. ook kun je een grotere cilinder nemen. een grotere cilinder wil zeggen een grotere hoeveelheid brandstof dat per vonkje verbrand wordt. je krijgt dan een grotere effect. Een grotere cabr is dan niet altijd nodig, een cabr kan je tunen dit wil zeggen uit frezen naar grotere maten, sproeiers verwisselen komt er ook bij kijken want je wilt wel de perfecte benzine/luchttoevoer hebben.. Dus als je een grotere cilinder er op zet is het wel handig om een grotere er op te zetten. Zet er dan niet meteen een te grote op. Dan heb je kans dat ie elke keer verzuipt. Ik denk zelf dat je bij een 70 cc een 20 millimeter carburateur wel redelijk is. Het ligt er natuurlijk ook wel aan hoe je brommer is afgesteld.Ook het spruitstuk kan uitgevijld worden. dan kan er meer brandstof tegelijk de cilinder in. Hier moet je uitkijken dat je het spruitstuk niet te groot uitveilt, want dan verzuipt ie elke keer.( maten sproeier kun je verwisselen)Een andere uitlaat er op zetten kan natuurlijk ook. Je kan er een snelle exspansie ( ander woord voor uitlaat) onder maken, en onder een snelle pijp hoort ook een leuk dempertje, deze zorgt niet veel voor het vermogen meer voor the sound en the looks.Wat je ook nog makkelijk kan doen is de tandwiel verhouding veranderen. Normaal is het bij een mt5 13/45. maar je kan dit ook veranderen in bijvoorbeeld 13/40 hier door kan je weer sneller. Je hebt dan wel minder acceleratie vermogen. Je achter band vergroten is ook een optie. Zorg er dan el voor dat je mt5 verhoogd is. Want je moet rekening houden met de vering als die ingedrukt is. Bij de mt5 onverhoogd is dit dan riskant.Ook kan je jezelf het gevoel geven dat je harder rijd: namelijk voer je teller op. Zorg er voor dat deze een hogere snelheid aangeeft. Dit is te regelen door voor een kleinere band erin te gooien. Of een teller kopen die voor een bromfiets is ontwikkeld met grotere banden, dan jouw eigen brommer.Een geheel ander blok erop zetten kan natuurlijk ook. Bijvoorbeeld een 6 bak. Hier doormoet je wel vaker schakele, maar de tanwieltjes in het blok hebben dan meer verschillende standen, waardoor je steeds in een hogere versnelling komt. Het is dan wel van belang dat je de tandwieltjes bij beide ongeveer tot in de 4 hetzelfde zijn, ook in de zelfde volgorde, dan kan je met de andere 2 versnellingen nog harder gaan. Is het zo dat het bij de 4 bak en 6 bak de laatste versnelling ongeveer hetzelfde is met de tandwieltjes dan heeft het geen zin. Moet je alleen vaker schakelen

No comments: