Tuesday, May 8, 2007

wat kan je veranderen aan brommer?

De twee grootste merken die opvoerstukken voor scooters maken zijn Polini en Malossi. De onderdelen die zij verboden op de openbare weg! Wat kan er zoal veranderd worden aan een scooter? 1.De cilinder: men kan een grotere cilinder plaatsen, waardoor men meer vermogen krijgt. De scooter zal nu onmiddellijk accelereren en zal men ook sneller gaan. De meest gangbare maten zijn 65cc en 72cc. 2.De uitlaat: er zijn twee verschillende soorten uitlaten: de rechte uitlaat en de kruluitlaat. Er zijn verschillende merken die opvoeruitlaten maken, zoals LeoVinci, Polini, Malossi, Gianelli, Ninja, Sito, … (zie artikel). Een uitlaat geeft een veel hogere topsnelheid en een hoger vermogen, maar hij maakt meestal (voor krulpijpen) zeer veel lawaai. 3.De carburator : deze zorgt ervoor dat de er meer benzine maar de cilinder kan vloeien, maar in de meeste gevallen gaat de scooter daardoor niet echt vlugger. Origineel staat er een 12mm carburator op, maar men kan deze vervangen door o.a. een 16mm, 17mm, 19mm, 21mm of zelfs een 25mm. 4.Er zijn verschillende onderdelen die kunnen vervangen worden zoals de koppeling, de krukas, de overbrenging en de vario. Omdat er veel jongeren zijn die deze opvoerstukken op hun scooter monteren er toch de weg mee op gaan en hiermee sneller dan 45km/u rijden, bestaat er zoiets als een afstelling. Dit is eigenlijk een toerentalbegrenzer die kan aan- of afgezet worden met bijvoorbeeld een knopje. Wanneer men op het knopje duwt, wordt het aantal toeren van de motor begrensd zodat de scooter niet sneller gaat dan 45km/u. Dit is erg handig bij politie controles!

No comments: